Rabu, 26 Oktober 2011

PENCARIAN

wahai yang tidak aku kenali
kupanjat gunung yang tinggi
kusangka engkau berada dipuncaknya
namun tidak ku temui engkau disana
lalu aku terjun dari puncak gunung
jika engkau ada pasti engkau tidak membiarkan aku
tangan kudrat irodatmu menyambarku
aku terbang dengan sayap rahmani Mu
mengembara keseluruh alam maya
namun tidak kutemui engkau di alam maya.
hatiku mengatakan engkau ada
lalu aku keluar dari alam maya dan aku terjun kedalam hatiku
disana aku temui kebodohanku
bodoh aku menyangka akulah aku dia adalah dia
dan aku tiada beserta dia
kebodohanku karna tidak menyadari
aku dan dia, dia dan aku
bukan dua dan bukan satu
satu masih berbentuk masih berjarak
sedangkan aku dan dia tiada antara
aku dan dia tiada rupa, tiada bentuk, tiada zaman.
aku adalah dia dia adalah aku
bila aku mencoba mengenali dia aku tidak kenal lagi diriku
tiada lagi kenyataan tiada juga kegaiban.
pengenalan sebenarnya adalah tidak kenal pengetahuan sebenarnya adalah tidak tau
aku adalah rahasia dia juga rahasia
aku usah diganggu rahasia ini.

0 komentar:

Posting Komentar